مديريت ريسك در منابع انساني
مديريت ريسك دارای یک فعالیت مستمر و يك چرخه منظم می باشد، داشتن يك فرايند ريسك بدان معني است كه سازمان خطراتي را كه در مسیر سازمان و كاركنان با آن مواجه است را به خوبي مي شناسد و ارزيابيهاي لازم را باشناخت كامل جهت حذف و يا كاهش احتمال خطر به حداقل مي رساند.
منابع انسانی اجرایی نقش حیاتی در کنترل ریسک دارد. یک بخش مهم از برنامه ریزی مدیریت ریسک اجتناب از خطر است. بسیاری از خطرات را می توان با کنترل و برنامه ریزی كاركنان حذف نمود. برنامه ریزی براي جانشینپروري، مربیگری و توسعه و آموزش كاركان ميتواند تضمیني براي مقابله با اين چالش باشد.
شناسایی ریسک و کنترل آن از مسووليت هاي مدیران منابع انسانی می باشد. شناسایی ویژگی های مربیگری و توسعه و نظارت بر مدیران کمک خواهد کرد برای به حداقل رساندن و حل و فصل نقاط بالقوه خطر مانند گردش مالی کارکنان، روحیه پایین، دادخواهی بالقوه از سوء تفاهم هاي كاري بین کارکنان و مدیریت و تبلیغات منفی ناشی از آن، پیچیدگی رو به رشد اشتغال و تبعیض قانون، حساسیت های فرهنگی در محل کار و مقررات حقوق میتواند از دلایل آن باشد.
مدیریت ریسک یک تعهد بزرگ و مهم است. لذا هیئت مدیره بايد حس تعهد نسبت به منابع مالی و انسانی داشته باشد. در سازمان های بزرگ، مدیریت ریسک داراي يك کمیته مي باشد، هدف از تشکیل اين تيم مسئولیت رسیدگی بر فرايند مديريت ريسك مي باشد، در سازمان کوچک و متوسط، مسئولیت توسعه و اجرای آن با مدیراناجرایی مي باشد. با این حال کارکنان، داوطلبان و به طور بالقوه مشتریان و سایر ذینفعان مي توانند در شناسایی خطرات و توسعه استراتژی های موثر برای مقابله با خطرات مفيد باشند. هنگامی که فرایند مدیریت ریسک در حال اجرا مي باشد، هر کس در سازمان نقش بسزاي در شناسایی خطرات و تکمیل فرم ها و گزارشها دارد.
در سطوح ابتدايي مديريت ريسك بايد بتواند پاسخگويي دو سوال زير باشد:
- چه كاري مي تواند اشتباه باشد؟
- چگونه ميتوان از آسيبهاي آن جلوگيري و براي آن پاسخي داشت؟

شناسايي خطرات
گام اول شناسايي خطرات
از خود بپرسيد اشباهات چيست؟
خطرات مي تواند يكي از موارد زير باشد؟
صدمههاي شخصي، صدمههاي پزشكي، مالي، اعتباري، محيطي، تكنولوژي و قانوني
مسیرتوسعه استراتژيها براي مديريت ريسك
استراتژي مديريت ريسك مناسب ترين راه براي شناسايي خطرات است:
اجتناب كردن: توقف ارائه خدمات يا انجام فعاليت پر خطر
پذيرش: قبول برخي فعاليت هاي مخاطره آميز سازمان
اصلاح: تغيير يا كاهش احتمال خطرات يا كاهش شدت عواقب آن
انتقال يا برون سپاري: خريد بيمه يا انتقال فعاليت هاي پرخطر به سازمان هاي ديگر
بكارگيري مديريت ريسك
هنگام ايجاد مديريت ريسك در منابع انساني برخي حوزه ها داراي اوليت هستند، ليست ذيل ميتواند در شناسايي و ارزيابي ريسكهاي فرد و سازمان تاحدودي كاربردي باشد:



